Tuesday, November 27, 2007

Seroja



a very beautiful voice from ust akhil hayy. this song is dedicated to all my fellow friends. may it can help us to be a better person in this world and hereafter. let us ensure our acts go inline with the shariah. insyaAllah.

BERSIH Rally





bagi diriku, ia amat2 memalukan. komentar yang diberi tidak mengira hubungan antarabangsa antara negara. harus diingat stesen televisyen yang menemubual yb menteri ini merupakan stesen televisyen antarabangsa. sudah pastinya negara-negara yang disebut oleh beliau menyaksikan seorang menteri Malaysia 'undermined' negara mereka (pakistan, myanmar). perkara kedua yang paling saya sedihi ialah yb yang ditemubual ini gagal menjawab soalan2 yang ditujukan dengan baik malah memberi respon dalam keadaan yang cukup emosional. fikir2knla.

Thursday, November 22, 2007

Erti hidup pada memberi...


Dalam saya tengok2 folder SRC tu, saya pun terbukala gambar2 program yang kami jalankan di rumah nur salam. Rumah ni terletak di chow kit. Ada ape yer kat rumah nih?? Ha, kat sini la ditempatkan kanak2 dari pelbagai kes. Mereka ni kalau tidak dijaga, lagaknya akan jadi kanak2 jalanan. Jdnya, rumah ni menyediakan tmpat perlindungan bagi kanak2 yang terbiar di sekitar chow kit.

Masa malam sebelum bertolak ke sana macam2 perkara bermain dalam fikiranku. Maklumla, dah saya diamanahkan untuk conduct modul n sgl2nya. Maklumat awal yang sampai di telingaku ialah ada di kalangan mereka ni yang agak ‘liar’ sket. Ada yang pernah menjadi mangsa kepada nafsu buas lelaki, ada yang dipaksa bersama2 menolong maknya melacur dan sbg. Ish, mlm tu saya tak lena tidur sbb memikirkan mad’u yang akan aku hadapi keesokan harinya. Macam mana saya nak 'handle' semuanya.. saya bukanlah pelajar yang mendalami ilmu2 psikologi. Walaupun ada sesikit pengalaman ‘conduct’ program2 motivasi, tapi kali ni mad’u yang saya bakal hadapi cukup bebeza.

Saat yang dinantikan pun tiba. Selesai solat subuh, saya memanjatkan doa padaNya memohon kekuatan, kebijaksanan dan keikhlasan. Saya berdoa moga2 program yang kami anjurkan di sana dapat memberi sedikit kesan kepada mereka. Bak kata pepatah, apa yang tidak dapat dilakukan semuanya, janganlah ditinggalkan semuanya.

Setibanya di sana, kami cuba melayan karenah adik2 di situ. Perkara pertama yang ada dalam mindaku ketika itu ialah bagaimana untuk bagi mereka dapat menerima kami dengan hati yang terbuka. Yang menariknya exco ‘international’ pun turut seta. Thanks my dear friends (bro hazraat n bro faysal). Semestinya program dikendalikan dalam bahasa melayu. Mujurlah kedua2 sahabat saya ni boleh faham sket2 bahasa melayu. saya pun tak sangka yang mereka berdua pun mampu bergaul mesra dengan adik2 di sana.

main guli!!


Program secara rasminya bermula apabila en. Raja Azizan memberi ucapan mengalu-alukan kedatangan kami. Daripada ucapan beliau, beliau amat berbesar hati sekiranya ramai golongan muda terutamanya yang masih belajar di menara gading dapat datang dan menjalankan program bersama2 adik2 di sana. Habis sesi ucapan tu, the real challenge pun bermula.

En. Raja Azizan mengalu-alukan kedatangan
Dalam mndengar ucapan, kepala ligat memikir
Comelnyer.... adik2 nih (hehe)
Ha, cepat buat jet kertas. kreatif jgk adik2 ni

Ok, skrg abg nak adik2 baling jet2 tadi =)
Jangan berebut2..beratur2, sume dapat


Fuh.. mmg mencabar. biasanya bila pergi buat program2 motivasi, kita akan ada peserta yang peringkat umurnya lebih kurang sama. yang ni dari yang umur 5 thn smpai la dah sekolah menengah. tapi alhamdulillah, saya rasakan kepuasan sbb inilah pengalaman saya dalam medan dakwah. kami sempat menunaikan solat zohor berjemaah diimamkan oleh bro faysal.
oh ye, bro faysal ni ada peminat di sana. sangat seronok peminat dia nih bila sahabat saya ni setuju nak ambik gambar dgn dia. kira sporting la jgk.

hm.. smpaila masanya untuk kami pulang ke bumi uia. buat sahabat2 yang turut serta program nih, terima kasih banyak2 atas bantuan. buat sahabat2 ku yang lain, sesungguhnya kita mempunyai amanah yang amat2 berat. kitalah penyambung dakwah rasulullah. kita amat beruntung dapat menjejakkan kaki di menara gading. masyarakat di luar sana amat mendambakan panduan dan kerja2 dakwah kita. moga kita sama2 terus tsabat dalam medan dakwah. kupohon moga2 Allah memandu jalan hidupku menjadi hambanya yang taat dan sanggup berkorban demi Islam, insyaAllah. ku doakan moga2 adik2 ni mempunyai masa depan yang gemilang dan mereka juga mampu menjadi hambaNya yang patuh pada segala suruhanNya.

Kenangan di Rumah Nur Salam...

Wednesday, November 21, 2007

Kenangan MPPUIAM - Sincere, Reliable, Committed

Cuti semester memang dinantikan oleh kebanyakan kawan2 ku. saya pun suka jgk cuti. tapi kalau lama2 duduk kampung nih, mahu bosan rasanya. maklumlah, kawan2 sebaya kebanyakannya dah keje n yang masih belajar pulak, jadual cuti mereka berlainan sket. apa2 pun selamat bercuti kepada semua.
sperti biasalah, pasti saya akan mengadap komputer kesayangan. saya pun bukak la semula folder SRC. banyak sangat kenangan yang berlaku. baik manis mahupun pahit. tiba2 terasa nak berkongsi dengan sahabat2 pengalaman perjalanan setahun ditaklifkan amanah sebagai SRC uiam.

selepas syura pertama di UIAM Kuantan...

keje kene jalan jgk w'pun tak endorse lagi!!


group binding : shukri berlakon je tu. buat2 tiup pulak.


candid!! : endorsed jgk akhirnya...

saya, hazraat, izuwan n abg ibni bersama2 sub-com.

Haa.. ni baru je endorsed. banyak lagi pengalaman yang dilalui. hm, kalau ikutkan, pengalaman 4 bulan pertama digantung tak bertali sememangnya agak mengajar diri supaya bersabar. tatkala inilah diriku mulai kenal siapa yang prejudis, siapa yang menyokong, siapa oportunis, siapa kawan dan lawan. segala2nya ter'jahar' di depan mataku. mungkin ini hikmah yang Allah tunjukkan supaya diriku lebih berhati2 dalam menilai orang2 di sekeliling. saya hanya mampu berdoa agar peristiwa ini tak berulang pada src kali ni. bagi saya, tak sepatutnya perkara ini belaku di sebuah pusat pengajian yang bertaraf antarabangsa. golongan cerdik-pandai pasti boleh menilai dengan baik. kesannya pada rakan2 mahasiswa. saya dambakan keberanian rakan2 mahasiswa. bukan kita ingin menentang. tapi kita perlu sedar kita punyai hak dan kita perlu perjuangkan hak kita.