Sunday, December 23, 2007

Pesanan Imam Al-Ghazali

Setiap pagi hari, sesudah melakukan solat subuh, seharusnya kita meluangkan waktu dan hati barang sesaat untuk membuat perjanjian dengan diri, seperti juga seorang saudagar membuat perjanjian dengan seorang rakan yang akan memperdagangkan barangnya. seraya akan mengosongkan kedainya sebentar daripada pembeli.

kita tegaskan kepada diri: wahai diri, barang daganganku hanyalah umurku ini. bila dia habis, maka habis pulalah modalku, dan aku tidak boleh lagi berdagang maupun mencari laba (keuntungan). sekarang hari yang baru telah diberi tuhan kepadaku dan tuhan telah berkenan mengundurkan ajalku. kalaulah Dia mewafatkan aku, tentu aku akan mengangankan untuk dikembalikan ke dunia walaupun satu hari sahaja agar aku dapat beramal soleh. wahai diri, janganlah disia-siakan hari yang sehari ini!! setiap tarikan nafas adalah satu permata yang tiada ternilai harganya."


ihya' ulumuddin

perumpamaan yang diguna oleh imam al-Ghazali amat bertepatan sekali berkaitan umur kita. ibaratkan diri kita sebagai seorang saudagar ataupun businessman la, nescaya dalam kotak pemikiran kita akan memikirkan keuntungan. sama jugalah kehidupan kita.

teringat di waktu sekolah menengah dahulu, perumpamaan yang slalu dibawa oleh muzakkir ; jikalah pahala yang diberi atas amalan-amalan soleh ini dijelmakan dalam bentuk wang, cntohnya sekali berzikir akan jatuh depan mata rm10, maka ramailah yang akan berlumba2 membuat kebaikan. begitu juga kiranya balasan terhadap mungkar diberi on the dot umpama perangkap lalat di kedai (yang lampu warna biru), nescaya ramai meninggalkan mungkar. tetapi semua itu tidak dizahirkan untuk menguji keimanan kita kepadaNya. hakikatnya, seperti yang kita percayai, setiap amal yang dilakukan, pasti ada ganjaran-Nya.

1 comments:

humaimee said...

Wah ... satu peringatan yang bagus .. akan diingat sampai bila2.