Thursday, December 20, 2007

Selamat Hari Raya Qurban

belas ihsan ibnuishak.blogspot.com
Kehadiran eidul adha perlu memberi signifikan dan kesan dalam diri kita sebagai pejuang dan penyambung dakwah Rasulullah s.a.w. teringat saya kepada satu teka-teki yang dilontarkan oleh ustaz saya semasa zaman persekolahan dahulu. soalannya berbunyi siapakah orang paling popular di dunia? kami yang pada ketika itu menjawab dengan pelbagai nama kerana menganggap ustaz tersebut hanya ingin bergurau. akhirnya ustaz tersebut memberitahu 2 nama iaitu nabi Ibrahim a.s. dan juga Nabi Muhammad s.a.w. Alasannya? kerana kedua-dua nama ini pasti tidak lekang daripada bibir umat islam paling kurang 5 kali sehari. (solat la)


kehadiran eidul adha menyingkap peristiwa bersejarah nabi Ibrahim a.s. bersama anak kesayangan baginda nabi Ismail a.s. Nabi Ismail merupakan anak nabi Ibrahim bersama Siti Hajar. Keimanan pada-Nya dan kasih sayang seorang bapa diuji oleh Allah dengan perintah untuk menyembelih nabi Ismail a.s. berdasarkan firman-Nya dalam surah as-shaffat : 101-111. secara ringkasnya, ayat ini menceritakan keadaan di mana nabi Ibrahim a.s. berkata kepada nabi Ismail bahawa baginda telah bermimpi agar menyembelih nabi Ismail dan bertanyakan pendapat anak kesayangan-Nya itu. maka balas nabi Ishak a.s. agar bapanya mengerjakan apa yang telah diperintahkan oleh Allah kepadanya. maka di sinilah Allah s.w.t. telah menunjukkan kebesaran-Nya. anaknya nabi Ismail telah ditukarkan oleh-Nya dengan seekor biri-biri.


daripada kisah yang ringkas ini, dapat kita saksikan kebesaran Allah dan ketaatan hambanya dalam melaksanakan perintah-Nya. antara dua kasih, nabi Ibrahim dan anaknya meletakkan kasih kepada Allah lebih utama dalam kehidupan.


bersempena eidul adha ini, mari kita sama-sama koreksi diri kita, sejauh mana kita meletakkan pengorbanan kita demi agama ini, sejauh manakah kasih kita pada-Nya, bnyak manakah yang telah kita sumbangkan demi agama ini. saya cukup yakin jika dibuat kajian tentang sejarah qurban ini, pasti ramai golongan muda gagal menceritakan kisah nabi Ibrahim dan anaknya ini. maka, uidul adha hanya berlalu begitu sahaja. umpama hari-hari perayaan biasa bagi umat Islam tanpa penghayatan yang sebenar. walaupun mungkin ada disebut dalam khutbah selepas solat sunat, tetapi sejauh manakah ia mampu menusuk hati-hati umat islam yang kian gelap ini.

0 comments: