Tuesday, November 25, 2008

Ceramah di Setiabudi

[gambar hiasan : hariri semasa slotnya]

"zukhairi, enta boleh bagi ceramah esok pagi di setiabudi tak?? tentang wuduk."

habis je paper terakhir, civil procedure 2, saya memeriksa telefon bimbit saya. sms daripada hariri meminta saya untuk memberi ceramah pada keesokan harinya dibaca. patutla hariri tanya saya pagi tersebut saya ada paper atau tak hari tu. selepas berfikir sejenak, saya pun balas sms sahabat saya.

"insyaAllah boleh. pukul berapa? untuk sapa??"

penting jugak mengetahui siapa audien kita. persiapan perlu dilakukan selaras dengan tahap audien. akhirnya, saya diberitahu audien terdiri daripada pelajar2 tingkatan 1 sehingga tingkatan 4. jadi pada malam tersebut saya pun mulalah mencari bahan2 yang sesuai dan merangka2 cara presentasi saya agar bersesuaian dengan audien.

memandangkan waktu yang diperuntukkan hanyalah satu jam, maka saya memutuskan untuk tidak membuat sebarang power point presentation. buntu juga nak cerita ape ttg wudu'. pada tanggapan saya, mestilah mereka ni dah 'settle' ttg wudhu'. saya hubungi ustaz nik, guru di setiabudi untuk mendapatkan maklumat lanjut.

akhirnya saya putuskan untuk mengajar adik2 ni tentang praktikal wudu' serta cara wudu' mengikut apa yang rasulullah laksanakan:)

[adik2 setiabudi]

adik2 yang mengikuti ceramah ini terdiri daripada adik2 tingkatan 1,2 dan 4. memang mereka agak bersemangat untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan wudhu'. semasa sesi soal jawab, pelbagai persoalan yang diutarakan. alhamdulillah dapt saya jawab persoalan2 tersebut dengan baik. kadang2 kita kene bersedia untuk menghadapi soalan2 yang bersifat teknikal dan tidak terlintas di fikiran kita. hehe...

ha!! kali ni saya bawak hadiah coki2!! hehe.. saje jer nak habiskan stok yang ada. jadi saya bagi kepada adik2 yang betul2 participate dan selalu jawab soalan2 yang saya ajukan. alhamdulillah, menjadi juga taktik saya ni. hehe..

jika dahulu, hassan dan hussein menjadikan wudhu' sbg method menegur orang yang lebih berumur. kenapa tidak hari ini para remaja mampu menjadi contoh kepada orang2 dewasa di luar sana yang dahagakan tunjuk ajar?

KISAS, dalam kenangan

baru-baru ini saya mengemas2 bilik saya di rumah. em, terjumpa album-album lama sewaktu di tingkatan 6. hehe, terus saya scan gambar2 yang menarik untuk dikongsi bersama:)













kat atas ni bilik saya masa upper 6. duduk 2 orang je. tapi sorang lagi kawan saya (hadi awang) selalu datang melepak kat bilik saya. study kat situ. maklumla bilik lawa!! hehe... hadi dan syauqi sekarang ada di al-azhar. bila la hangpa nak balik??














ni pulak jamuan kelah 6 atas 5. kelas sejarah. cikgu norisah adalah guru kelas kami. ha, ustazah zaidah pulak yang ngajar kami bahasa arab. manala kawan2 semua sekarang?? dengar2 ada yang dah jadi ustaz. yang kat fountain tu, sebahagian upper 6 lelaki. kitorang ambik waktu prep pagi sket untuk ambik gambar.hehe..














sahabat2 yang bersama-sama dari tingkatan 4 sehinggalah tingkatan 6. shukran jazilan semua. ukhuwwah yang dibina akan dijaga selama2nya insyaAllah. (semangat je pakai baju BADAR petang2 sbb nak pegi ambik gambar)














hehe... yang belah kiri ni, performance masa anugerah kokurikulum rasa2nya.. join soutul mujahideen form 5. (saya pernah letak video ni kat blog ni dulu). ha, yang belah kanan tu, hari guru. saya jadi emcee. then jemputla ustaz fazdi untuk wat persembahan. tiba2 dia ajak skali saya join dengan soutul f5. hehe.. malu jugak sbb masa tu saya xmo naik. tapi cikgu2 perempuan sume suruh saya join skali. hehe...














teringat masa lawatan lembaga ketua pelajar. kami bermalam di sebuah sekolah sains di kelantan (tak ingat sekolah ape). masa malam selepas slot penerangan oleh sekolah berkenaan, kami diminta mengadakan sedikit persembahan secara mengejut semasa makan malam. mujur kebanyakan LKP adalah ahli2 soutul. habis je makan malam, tiba2 pintu bilik kami diketuk. ada pejar sekolah tersebut minta record nyanyian kami. hehe.. semangat je aji & the geng masa ti.

ha, time hari sukan sekolah pulak, saya masuk rumah thariq!!! ramai jugak stayers yang masuk rumah thariq sampaikan cikgu2 pun pelik. nak wat camne kan? hehe.. masuk rumah sukan bukan sekadar masuk tau. saya mengambil bahagian dalam acara 400 n 800 meter. hehe.. bila fikir2 balik, tak sangka plak. alhamdulillah dapat tempat ke-2 (kalau tak silap la). game, saya ambil bahagian dalam petanque (betul ke eja ni?). dapat jugak tempat tapi bukan nombor 1 la.














gambar di sebelah kanan tu masa 1st year di uia. kisas sambut ulang tahun ke-50 penubuhan. jadinya saya pun turut serta dalam acara dinner. dapat free table sbb cikgu-cikgu sponsor. hehe.. ha, suzaime tu pakai baju pinjam!!! hehe.. pinjam abg nidzamuddin. sekarang ni abg nidzamuddin bekerja sebagai pensyarah di UPSI. mohsein??? dia sekarang di SC.

5 keunikan di KISAS... mula2 datang rasa macam pelik jer. tapi 4 tahun duduk di kisas, rasa kemanisan keunikan2 ini.. suasana yang terjaga, cikgu2 yang sangat2 penyayang (berbeza sket dengan sekolah lama saya) etc. tapi tak semua lepasan kisas merasai keunikan ini.. teringat lagu kisas yang lama...

kota ini zahirnya usang,
namun sedari di dasarnya,
tertanam mutiara berkurun lamanya...
yang tabah pasti memiliki....

Thursday, November 20, 2008

Cuti...

ALHAMDULILLAH, akhirnya dapat juga peluang untuk bersua dengan internet. hehe.. setelah seminggu lebih saya menamatkan kertas peperiksaan terakhir, akhirnya berjaya juga saya mendapat sedikit ruang untuk melayari internet.

sebaik sahaja tamat peperiksaan pada isnin lepas, saya dan rakan sebilik mula mengemas2 barang. fuh, banyak juga barang yang kami ada di bilik. maklumlah, 4 tahun bermukim di uia. mujur sebahagian besar buku-buku saya telah saya bawa pulang terlebih dahulu. akhirnya, setelah siap2 berkemas, saya dapati saya terpaksa membuat 2 trips untuk mengangkut barang-barang saya pulang ke rumah. mujur savvy dapat membantu. hehe... mak saya pun terkejut bila melihat barang saya yang terlalu banyak. hehe...

kertas peperiksaan terakhir saya iaitu civil procedure 2 benar-benar meniggalkan sedikit kesan kepada saya dan rakan2... erm, berlaku sedikit kekeliruan tentang soalan wajib. rata-rata batch saya diberitahu bahawa tidak akan ada soalan wajib untuk kali ini. tetapi, apabila kami membaca arahan di muka depan, "....question one (1) is compulsory...." pada awalnya saya menyangka bahawa mujurlah saya perasan arahan tersebut. kesian rakan di meja belakang saya yang tidak perasan arahan tersebut... tetapi setelah peperiksaan tamat, ada pula khabar angin yang mengatakan sebenarnya cover page kertas itu tersilap dan sememangnya soalan 1 adalah tidak wajib. hm... sukar juga soalan 1 tersebut...hm.. xpela. yang penting dah cuba buat yang terbaik.

Sajak bergambar dengan Mdm. Nik Haizam

saya sedih kerana tak dapat menghadiri lawgrad dinner pada rabu malam khamis. rasa rugi juga tidak dapat bersama-sama rakan-rakan dan terlepas peluang untuk bersua dengan pensyarah-pensyarah yang turut hadir. buat rakan-rakan penganjur, maafkan saya kerana tidak dapat menghadiri jamuan tersebut. xpela, insyaAllah lepas2 ni ada peluang untuk bersua muka.


semasa berkemas-kemas, rasa sayang pada nota-nota yang dapat dan dibuat sepanjang 4 tahun belajar. lantas saya menghantar sms ringkas menawarkan nota-nota tersebut kepada juniors saya. hehe... banyak juga la nota yang saya kelas-kelaskan. alhamdulillah, semuanya diambil oleh adik2 saya. moga2 dapat membantu dalam pelajaran anda nanti:)


oklah..sekadar ini sahaja. nak survey tempat kerja sket. plan untuk menimba pengalaman chambering sebelum melapor diri ke telekom. salam ukhuwwah!!!

Friday, November 7, 2008

Nota, nota, nota, nota.....

[main hall cac, tempat saya dan kawan2 memerah otak]

memandangkan kertas civil procedure 2 saya pada hari isnin, jadi saya mencuri sedikit masa study saya untuk menjenguk blog ni:) terima kasih kepada yang melawat. hehe..



erm, satu fenomena yang tak pernah berubah sejak tahun pertama saya di sini ialah nota-nota berselerakan di luar dewan peperiksaan setelah tamat peperiksaan. kadang-kadang saya tertanya-tanya juga kenapa nota-nota yang dibuat ini dibiarkan bersepah2 begitu sahaja?? sekadar husnuzzon saya ialah mugkin empunya nota itu terlupa bahawa dia membawa nota ke dewan peperiksaan. (ada yang siap lupa nak ambik beg lepas peperiksaan lagi!! hehe..)


apa yang menjadi kerisauan saya ialah, kadang-kadang nota yang ditinggalkan berselerakan ini adalah nota-nota subjek agama. mungkin terdapat coretan ayat-ayat suci al-Quran di dalamnya. akhirnya nota itu diterbangkan oleh angin dan berselerak di atas lantas menuggu makcik-makcik cleaner membantu membersihkannya...



walaupun bukan nota berkaitan subjek agama, saya tetap memandang nota tersebut sebagai ilmu. bukankah kita nak berjaya dalam perjalanan menuntut ilmu?? bukankah banyak ulama' terdahulu menekankan adab kita dengan ilmu?? hm.. harap2nya adab menuntu ilmu itu masih kita jaga walaupun ada yang mengatakan perkara ini remeh sahaja:(


cadangan saya, apa kata kita tanamkan sense of belonging terhadap nota yang susah payah kita buat (if buat la) or susah payah kita gi kumpul dan fotostat. kalau rasa-rasa nota tersebut dah tak berguna, kita sedekahkan la pula pada junior2 kita yang mungkin boleh membantu mereka. tak pun, lupuskan nota-nota tersebut dengan baik. tak perlulah kita menyusahkan orang lain untuk membersihkan bagi pihak kita:)


em, walau apa pun, saya doakan kita semua berjaya dalam peperiksaan kali ini. 'berjaya' ini menurut interpretasi masing-masing ye:) salam najah!!!