Sunday, August 9, 2009

Awlawiyyat : Keutamaan

Buatlah pilihan dengan bijaksana

Beberapa minggu yang lepas, ada sahabat saya bertanya pendapat saya antara pembelajaran (study) dengan jemaah/persatuan kampus, mana yang perlu diutamakan. Persoalan ini sememangnya biasa saya temui dan sesungguhnya persoalan ini bersifat subjektif. Bagi saya tidak ada satu jawapan mutlak terhadap persoalan ini. Jawapannya bergantung sepenuhnya pada pembacaan keadaan semasa dengan berlandaskan kaedah-kaedah fiqh. Kemudian, perlunya pilihan dibuat dengan bijaksana.

Fiqh Awlawiyyat


Apa yang dapat difahami adalah meletakkan sesuatu pada tangga peringkatnya yang sebenar dengan pertimbangan yang adil. Secara kasarnya ialah mendahulukan perkara yang penting berbanding yang kurang penting. Perkara yang wajib mestilah didahulukan berbanding perkara yang tidak wajib. Perkara berkaitan awlawiyyat ini boleh dikaji dengan meneliti ayat-ayat al-Quran dan juga hadith-hadith nabi, Sebagai contohnya, Rasulullah bersabda, "Berdiri di medan jihad sehari semalam, lebih utama ganjarannya daripada puasa dan qiyamullail sebulan lamanya".

Fiqh Awlawiyyat dan Fiqh Muwazzanat

Harus diingati bahawa, dalam menentukan keutamaan, pertimbangan juga harus diambilkira. Perbandingan di sini bermaksud menilai seuatu perkara dengan membandingkan pelbagai kemaslahatan atau manfaat dan juga keburukan. Dalam pertimbangan maslahah ini, para ulama' usul mengklasifikasikan maslahah kepada tiga bahagian (i) daruriyyah (yang paling penting), (ii) hajjiyyah (yang diperlukan) dan (iii) tahsiniyyah (pelengkap).

Beberapa panduan dalam mengutamakan maslahah adalah seperti berikut:
1. kemaslahatan yang besar ke atas kemaslahatan yang kecil
2. kemaslahatan jamaah (ramai) ke atas kemaslahatan individu
3. kemaslahatan yang kekal ke atas kemaslahatan yang sementara
4. kemaslahatan yang asasi ke atas kemaslahatan sampingan

Jemaah vs Study

Berbalik kepada persoalan ini, jika ingin dihurai dengan lebih terperinci, boleh diadakan satu slot ceramah(hehe..) Cukup saya menyentuh secara 'general' dan pandangan ini bersifat peribadi.

Haruslah sesorang itu mengambilkira kaedah-kaedah yang telah digariskan oleh Islam dalam menjawab persoalan ini. Jemaah/persatuan itu penting namun ianya tidak bermaksud 'study' tidak penting. Kedua-duanya penting kerana (i) perlunya sekumpulan manusia yang melakukan gerak kerja dakwah sepertimana yang disarankan dalam banyak ayat al-Quran dan hadith rasulullah. (ii) perlunya pembelajaran kerana ianya dituntut oleh agama agar Muslim sentiasa menimba ilmu. Kedua-duanya sama penting.

Belajar boleh di mana-mana sahaja

Pertimbangan perlu dilakukan dengan bijak. Memberi fokus melampau terhadap pembelajaran sehingga mengabaikan tanggungjawab dalam jemaah/persatuan, pada pendapat saya, adalah tidak kena. Begitu juga sekiranya fokus diberikan kepada jemaah/persatuan tanpa menitik-beratkan kepada akademik, turut salah bagi saya.

Jadi macam mana? Imam Hassan al-Banna mengatakan "tanggungjawab melebihi masa yang ada" Ini merupakan sesuatu yang boleh diterima. Maka bergantung kepada kebijaksanaan kita mencatur perjalanan hidup kita. Keseimbangan perlu ada antara kedua-dua tanggungjawab ini.

Kebijaksanaan mencatur

Dalam permainan catur, strategi paling penting. Di sini kita membuat pilihan mana yang perlu digerakkan dahulu, mana yang tidak, mana yang perlu dikorbankan dan mana yang penting untuk disimpan dan sebagainya. Begitu juga dalam soal ini.

Institusi jemaah/persatuan perlu bijak mencatur ahli-ahlinya menjalankan tanggungjawab dalam gerak kerja dakwah. Ahli-ahli pula perlu ada rasa tanggungjawab melaksanankan amanah yang telah diberikan. Acapkali berlaku bebanan tanggungjawab. Hal ini saya dapati berpunca daripada (i) kesilapan jemaah/persatuan mencatur strategi mengikut keupayaan ahli-ahli yang ada (ii) sifat/sikap segelintir ahli yang meninggalkan amanah sehingga orang lain yang terpaksa menampung (iii) individu yang gagal mengurus masa kehidupan seharian.

Individu juga berperanan untuk mengatur kehidupan seharian dengan bijak. Disiplin sangat penting dalam kehidupan. Fokus yang tinggi perlu diberi semasa sesi pembelajaran kerana (i) berkat daripada guru/pensyarah, (ii) mudah memahami pelajaran ketika guru/pensyarah masih ada di depan mata (iii) menjimatkan masa untuk mengulangkaji semula pembelajaran di dalam kelas. Soal pengurusan masa inilah yang selalu diabaikan oleh individu.

Kadang-kadang, percaturan jemaah/persatuan itu sangat baik, namun disebabkan kurangnya disiplin individu terhadap kehidupannya seharian menyebabkan pelbagai masalah timbul baik untuk dirinya sendiri mahupun kepada jemaah/persatuan.

Komunikasi sesama ahli jemaah/persatuan juga penting. Hal ini bagi mengelakkan tugasan diagihkan secara tidak adil (tidak meletakkan sesuatu di tempatnya). Contohnya seseorang itu akan menghadapi peperiksaan pada keesokan harinya, sebijaknya dia dilepaskan untuk membuat ulangkaji terakhir daripada disibukkan dengan gerak kerja lain. Maka rancang dan buatlah pilihan dengan bijaksana. (wallahua'lam)