Tuesday, September 2, 2008

2nd half of our journey!!!

esok merupakan hari terakhir cuti pertengahan semester. maka bermulalah perjuangan dalam alam akademik yang memasuki separuh masa kedua. hal ini juga bermaksud peperiksaan akhir semester juga semakin menghampiri!!! macam mana persiapan kita untuk hujung semester ini???


"banyaknya assignments nak kene siapkan!!!"

"ish, kenapalah baca banyak kali pun tak boleh nak ingat jugak ni??"

"bila study sket je, terus terlelap..."

"tak semangatla nak study kat bilik ni. nak pegi library pun macam malas jer..."

keluhan-keluhan begini adalah amat biasa didengari. malah saya juga turut mengeluh sedemikian rupa kadang kala (hehe...) apa-apa pun permasalahan yang dihadapi, waktu tidak menuggu kita. satiap saat yang berlalu amat berharga dan membawa kita menghampiri peperiksaan akhir semester. hm.. macam mana nak study yer???

NOTA SENDIRI

"ler... malasla nak buat nota. nanti pinjam kau punya ek? aku nak fotostat"

tidak ada masalahnya jika kita tidak merancang untuk membuat nota sendiri. namun adalah amat digalakkan jika kita mempunyai ringkasan nota kita yang tersendiri. kita lebih memahami cara yang terbaik untuk diri kita. maka, buatlah nota anda sendiri. kadangkala jika kita mengambil ringkasan nota rakan kita, ada kemungkinan kita sukar memahami nota mereka. buatlah nota dalam apa gaya sekalipun samada bentuk nota minda etc. yang penting nota tersebut mampu membantu kita dalam mengulangkaji pelajaran.

SUASANA KONDUSIF


ada yang memilih perpustakaan sebagai tempat yang paling sesuai untuk mengulangkaji pelajaran. ada pula yang lebih gemar berada di bilik. biar apa pun pilihan kita, adalah amat digalakkan agar kita memastikan tempat untuk kita ulangkaji mempunyai suasana yang kondusif dan membantu proses untuk mengulangkaji.

.....bayangkan suasana bilik yang berserabut, buku-buku yang tidak tersusun, pakaian yang tidak berlipat, meja belajar yang tidak teratur....

kekemasan bilik turut penting. cuba bayangkan suasana bilik yang berserabut, buku-buku yang tidak tersusun, pakaian yang tidak berlipat, meja belajar yang tidak teratur dan sebagainya. tentu kebanyakan daripada kita berasa tidak mahu berada lama dalam bilik sedemikian (melainkan orang yang dah biasa). sesungguhnya Allah itu cantik dan menyukai kepada kecantikan. suasana bilik yang kemas dan teratur mampu membantu kita dalam usaha untuk mengulangkaji pelajaran. cuma luangkan beberapa minit untuk mengemas dan menyusun buku-buku yang ada agar sedap mata memandang.

DOA & TAWAKKAL
semestinya perlu berusaha dahulu. namun segala usaha adalah tidak lengkap sekiranya tidak didampingi dengan doa dan penggantungan kepada Allah. sebagai muslim, kita meyakini segala yang berlaku adalah di bawah kekuasaan tuhan. malah kita disarankan untuk berdoa dan meminta kepadaNya nescaya Dia akan memakbulkan. berdoalah dengan penuh rasa kehambaan kerana Dia lebih berkuasa:)

salam perjuangan buat sahabat-sahabat semua!!!

1 comments:

Unknown said...

kemasnya bilik dia...imam yang mantop...nati lawat la blog ana yer...:)