Saturday, October 11, 2008

Ujian Allah

[tag pada tangan faridzul: macam tag di sunway lagoon je]


1.pada hari khamis yang lepas, saya berkesempatan untuk menziarahi junior saya, faridzul nasaruddin di pusat perubatan universiti malaya. dalam kurang lebih pukul 6 petang, saya bersama-sama sahabat saya, hafiz badarulzaman bertolak ke pj.

2. kami berbuka dan bersolat maghrib di matrik pj. terdetik satu persoalan di hati saya apabila melihat pilihan lauk di cafe ukc. dari jauh kelihatan banyak lauk. rupa2nya semuanya lauk ayam sahaja. cuma aym tersebut dimasak pelbagai. ada yang masak kicap, goreng, kari dsb.

3. hehe.. tak rasa jemu ke??? maklumlah, saya tidak memasuki matrik tersebut kerana saya terus memasuki main campus di gombak.

4. setakat hari tersebut, pihak hospital masih gagal mengetahui apakah sebenar2nya penyakit faridzul. daripada simptom yang ada, seolah2 strok atau pun tibi. wallahua'lam. kita sama2 doakan beliau diberi kesihatan.

5. teringat saya pada hadith rasulullah yang telah dijadikan lagu oleh raihan tentang rebutlah 5 perkara sebelum datangnya lima perkara. salah satunya ialah masa sihat sebelum sakit.

6. kebanyakan kita alpa dan leka sewaktu kita sihat. tetapi apabila sakit, mulalah kita teringat padaNya. di kala itu, nak beribadah pun dah sukar. alangkah indahnya jika sewaktu sihat kita perbanyakkan ibadah.

7. walau apa pun, saya kira ini ujian daripa Allah untuk menguji hamba-hambanya. ada orang bila sakit, mulalah bersangka buruk terhadapNya. ada pula yang lupa bahawa Dialah yang mengawal segala apa yang berlaku. sebaliknya mengharap penawar daripada manusia tanpa meminta daripadaNya.

8. selalu sihat pun bahaya jugak. takut2 jadi seperti firaun pula. maka kesakitan itu seharusnya diterima dengan redha dan syukur menandakan Allah menyayangi kita. mungkin kita terlalu leka sebelum2 ini.

9. kepada sahabat2 yang ingin melawat faridzul, bolehlah melawat di PPUM di wad neurologis (betul ke ejaan ni?) sama2 kita doakan kesihatan beliau.

0 comments: