Friday, June 27, 2008

RK Training: Menjadi Pemimpin Magnetik

alhamdulillah pada 21 dan 22 jun yang lalu, saya berpeluang untuk bersama team RK Training mengendalikan kem kepemimpinan bagi pelajar-pelajar smk bandar sri damansara 1. program yang bertempat di hulu langat ini disertai oleh pelajar-pelajar daripada sekolah tersebut seramai kurang lebih 30 orang. pada kali ini saya berperanan sebagai fasilitator kepada saudara amin idris (master mind).

pelajar-pelajar sekolah berkenaan yang terdiri daripada dua kaum iaitu melayu dan cina diberi pendedahan tentang skills menjadi pemimpin yang berwibawa melalui ceramah daripada encik ahmad fadzly yusuf. secara ringkasnya, peljar didedahkan bahawa pangkat/jawatan hanya menyumbang sedikit sahaja untuk menjadi pemimpin yang berwibawa. selebihnya, seorang pemimpin memerlukan ilmu dan juga personaliti yang hebat.

setelah selesai sesi ceramah, pelajar-pelajar dihidangkan pula dengan aktiviti-aktiviti menarik melalui modul2 dan games. malah, mereka dibawa melihat keadaan hutan sewaktu malam (night walk) serta jungle tracking. secara keseluruhannya, banyak perkara juga dapat saya pelajari secara tidak langsung daripada program ini dan dapat juga saya membantu sedikit sebanyak pelajar-pelajar di sekolah berkenaan.

0 comments: