Tuesday, November 25, 2008

Ceramah di Setiabudi

[gambar hiasan : hariri semasa slotnya]

"zukhairi, enta boleh bagi ceramah esok pagi di setiabudi tak?? tentang wuduk."

habis je paper terakhir, civil procedure 2, saya memeriksa telefon bimbit saya. sms daripada hariri meminta saya untuk memberi ceramah pada keesokan harinya dibaca. patutla hariri tanya saya pagi tersebut saya ada paper atau tak hari tu. selepas berfikir sejenak, saya pun balas sms sahabat saya.

"insyaAllah boleh. pukul berapa? untuk sapa??"

penting jugak mengetahui siapa audien kita. persiapan perlu dilakukan selaras dengan tahap audien. akhirnya, saya diberitahu audien terdiri daripada pelajar2 tingkatan 1 sehingga tingkatan 4. jadi pada malam tersebut saya pun mulalah mencari bahan2 yang sesuai dan merangka2 cara presentasi saya agar bersesuaian dengan audien.

memandangkan waktu yang diperuntukkan hanyalah satu jam, maka saya memutuskan untuk tidak membuat sebarang power point presentation. buntu juga nak cerita ape ttg wudu'. pada tanggapan saya, mestilah mereka ni dah 'settle' ttg wudhu'. saya hubungi ustaz nik, guru di setiabudi untuk mendapatkan maklumat lanjut.

akhirnya saya putuskan untuk mengajar adik2 ni tentang praktikal wudu' serta cara wudu' mengikut apa yang rasulullah laksanakan:)

[adik2 setiabudi]

adik2 yang mengikuti ceramah ini terdiri daripada adik2 tingkatan 1,2 dan 4. memang mereka agak bersemangat untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan wudhu'. semasa sesi soal jawab, pelbagai persoalan yang diutarakan. alhamdulillah dapt saya jawab persoalan2 tersebut dengan baik. kadang2 kita kene bersedia untuk menghadapi soalan2 yang bersifat teknikal dan tidak terlintas di fikiran kita. hehe...

ha!! kali ni saya bawak hadiah coki2!! hehe.. saje jer nak habiskan stok yang ada. jadi saya bagi kepada adik2 yang betul2 participate dan selalu jawab soalan2 yang saya ajukan. alhamdulillah, menjadi juga taktik saya ni. hehe..

jika dahulu, hassan dan hussein menjadikan wudhu' sbg method menegur orang yang lebih berumur. kenapa tidak hari ini para remaja mampu menjadi contoh kepada orang2 dewasa di luar sana yang dahagakan tunjuk ajar?

1 comments:

Anonymous said...

SALAM.TQ zukhairi.last2 minit Ustaz Setiabudi mtk cr penceramah.Ana terus nmpk anta la.hehehe

dh habis exam.Ape perancangan after this?ada ape2 projek jgn lupa cntct yer.;-)