Thursday, August 20, 2009

Ahlan ya Ramadhan

"Panjatkan keampunan dalam bulan mulia ini"


Salam Ramadhan kepada semua!

Bulan penuh keberkatan

Sesungguhnya, bulan ramadhan adalah bulan yang sangat mulia dan penuh dengan barakah. Sebagai contohnya, dalam satu hadith riwayat Bukhari dan Muslim, apabila hadirnya bulan ramadhan, maka akan terbukalah pintu-pintu syurga dan tertutuplah pintu-pintu neraka dan dibelenggulah syaitan:


اِذََا جاَءَ رَمَضَانَُ فُتِحَتْ أَبْوَابُ الْجَنّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِيْنُ


Dalam bulan ini kita akan berdepan dengan musuh yang paling hampir dengan kita iaitu hawa nafsu. Manfaatkanlah sebulan berpuasa ini sebagai medan mendidik dan melenturkan hawa nafsu kita. Moga-moga, tamatnya Ramadhan, kita mampu menjadi hambaNya yang soleh!

Pertingkatkan Amalan

Bukanlah hanya pada bulan ini sahaja perlu untuk kita pertingkatkan amalan. Namun, mari ktia sama-sama menjadikan bulan ini sebagai permulaan kita meningkatkan amal ibadah kita. Moga-moga bulan ini mampu menjadi latihan kepada diri kita supaya kita terbiasa untuk sentiasa mempertingkat amal ibadat pada masa-masa akan datang. Amat rugilah bagi sesiapa yang membiarkan Ramadhan ini berlalu pergi begitu sahaja.

Puasa bukan hanya menehan diri dari lapar dan dahaga, tetapi puasa itu amat luas konotasinya. Sekiranya kita hanya mampu untuk menhan diri dari lapar dan dahaga sahaja, maka itu hanyalah puasa awam. Puasa ini merangkumi pelbagai aspek. Kata kunci utama adalah menahan diri dari sebarang perkara yang membatalkan puasa dan merosakkan pahala puasa. Maka, renung-renungkan kerja buat kita seharian:-)

Membentuk "self control"


Tidak boleh tidak, puasa ini adalah asas kepada kita mendidik diri kita supaya punyai kawalan diri yang tinggi. Bak kata abu saif (ustaz Hasrizal) ketika menyampaikan pengisian di firma kami, puasa melatih diri untuk menekan butang "pause". Dalam bulan ini, bukan sahaja kita mengawal nafsu makan dan minum kita, malah kita mendidik diri supaya mengawal diri daripada perkara-perkara lain yang mampu merosakkan pahala puasa kita.

Sebagai contoh, entah mengapa, fenomena yang acapkali berlaku ialah, dalam bualan puasa inilah orang cepat melenting. Maka puasa juga mampu mendidik kita agar mengawal amarah diri ini. Jika sesorang itu diprovokasi sehingga menaikkan amarahnya, seharusnya dia bersabar dan mengawal dirinya dan hanya berkata "Inni soim" (Sesungguhnya aku berpuasa). Dalam hadith di bawah ini, seseungguhnya kekuatan individu itu bukanlah diukur dengan kekuatan fizikalnya mengalahkan musuh, tetapi kekuatan dirinya mengawal kemarahan.

لَيْسَ الشَّدِيْدُ بِالسُّرْعَةِ وَاِنَّمَا الشَّدِيْدُ الَّذِيْ يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ الْغَضَبِ.



Madrasah tarbiyyah yang terbaik

Marilah kita sama-sama menjalani ibadah puasa dengan penuh keimanan, moga-moga kita mampu menjadi hamba Allah yang lebih baik, insyaAllah.

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَاتَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.



0 comments: