Monday, August 31, 2009

Merdeka! Merdeka! Merdeka!


Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan kepada seluruh rakyat Malaysia. Tahun ini genap 52 tahun kita mencapai kemerdekaan. Persoalan yang sering bermain di minda saya saban tahun adalah, "adakah kita benar2 Merdeka?"

Walaupun secara fizikalnya kita boleh berbangga kita telah merdeka, namun secara minda, kita masih berat dijajah. Kemerdekaan menurut Islam ditakrifkan apabila seseorang, sesuatu bangsa atau umat mendapat kemerdekaan daripada penjajahan dalam segala bentuk, baik penjajahan lahir atau batin.

Amat sedih dan merisaukan melihat kepada generasi muda pada waktu ini. Saya berkesempatan pada sambutan kemerdekaan dahulu untuk bersama-sama dengan rakan-rakan saya menjalankan ops dakwah pada malam kemerdekaan di KLCC. Sememangnya saya melihat satu pemandangan yang amat menyedihkan. Budaya hedonisme semakin mencengkam generasi muda. Masjid berdekatan hanya untuk golongan skema dan ustaz-ustaz sahaja.

Zaman muda ini sememangnya zaman yang cukup mencabar. Pada masa inilah darah muda membuak-buak ingin mencuba pelbagai perkara yang menyeronokkan. Zaman muda inilah mata kita 'buta'. Buta dalam membezakan mana yang seronok untuk kebaikan kita dan orang terdekat kita dan mana yang 'seronok-seronok' sahaja. Namun beban ini tidak seharusnya diletakkan sepanuhnya kepada golongan muda. Beban ini dipikul bersama oleh semu pihak. Pihak berkuasa dengan tanggungjawab mereka mengawal unsur hiburan melampau. Orang awam bertanggungjawab saling memperingati dsb.

Kemerdekaan pada hari ini hanya sekadar cuti, konsert, pembaziran duit, sampah-sarap bersepah-sepah, mabuk, dsb. Perkara-perkara ini tidak lari daripada sambutan kemerdekaan. Apakah sebenarnya yang ingin dicapai dengan mengadakan sambutan secara besar-besaran ini? Adakah anak-anak muda hari ini benar-benar merdeka dalam erti yang sebenar-benarnya? Merdekakah jiwa mereka?

Akhirnya, hari kemerdekaan ini hanyalah sebgai hari cuti umum, tidak lebih dari itu..

0 comments: