Sunday, August 9, 2009

Akademi Zakat Selangor 3


Kali ini kami Global Genius Consultant ("GGC") sekali lagi kembali ke Hulu Langat bagi menganjurkan program Bijak Belajar yang ketiga. Walaupun bilangan peserta yang hadir kali ini lebih kecil daripada program sebelum ini, namun mereka tetap hebat dan "happening"!

Kali ini GGC turut disertai En Amin Idris selaku trainer berpengalaman. Jadi, kebanyakan slot dikendalikan oleh beliau;) Malah, En Ahmad Fadzly juga sempat meluangkan masa untuk berkongsi input dengan para peserta kali ini. Sememangnya mereka adalah trainer yang sangat berpengalaman. (kene banyak menuntut nih)

Saya sempat berkongsi dengan para peserta beberapa syarat asas untuk menimba ilmu:

Hubungan dengan Allah

Perlu disedari bahawa Allah adalah pemberi segala-galanya. Biar kuat mana pun usaha kita lakukan, tetapi hubungan kita dengan Allah tidak terjaga, belum tentu kejayaan itu akan datang kepada kita. Imam Waqi' berpesan kepada anak muridnya, Imam Syafi'ie, bahawasanya ilmu itu adalah Nur (cahaya), dan cahaya ini tidak akan masuk ke dalam hati manusia yang banyak melakukan maksiat. Maka dalam saat-saat terakhir ini, pertingkatkanlah amalan dan hubungan kita dengan Allah.

Hubungan sesama manusia

Sesungguhnya hamba Allah itu adalah mereka yang berjalan di muka bumi Allah ini dalam keadaan rendah diri. Hubungan sesama manusia juga amat penting. Terutamanya akhlak kita kepada ibu bapa dan guru-guru. Ibu bapa berjasa besar dalam menjaga dan membesarkan kita. Guru-guru pula dimuliakan kerana ilmu mereka dan jasa mereka mencurahkan ilmu kepada kita. Mereka ini penting kerana mereka adalah asbab kepada kita mengenal dunia dan berpendidikan:)

Hormati Ilmu


Perkara ini amat kurang diberi perhatian oleh kebanyakan orang. Kadang-kadang dapat dilihat buku-buku dibiarkan bersepah-sepah di atas lantai, dipijak-pijak dan sebagainya. Lebih menyedihkan lagi, kadang-kadang ada antara buku-buku atau nota-nota ini terdapat ayat-ayat suci al-Quran. Beradablah dengan ilmu kerana ilmu inilah yang membezakan kita dengan orang lain.

Tahniah kepada adik Shukri kerana terpilih sebagai pemenang hadiah istimewa daripada GGC. Kepada yang lain, tahniah juga kerana berjaya menghadirkan diri dan menjalani ke program ini. Andan sememangnya layank untuk mengecapi kejayaan!

0 comments: