Friday, May 23, 2008

Oh Pulau Batu Puteh...


"THE HAGUE, 23 Mei - Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) hari ini menetapkan bahawa Singapura mempunyai hak kedaulatan terhadap Pulau Batu Puteh manakala Malaysia mempunyai hak kedaulatan terhadap Terumbu Karang Tengah."

seperti yang telah diduga, dalam les perebutan pulau ini atau dipanggil Pedra Blanca oleh singapura, akhirnya keputusan yang diputuskan oleh ICJ memihak kepada singapura. hal ini pun setelah saya meneliti hujah2 semasa yang diutarakan dahulu dengan membuat perbandingan dengan kes2 terdahulu. perlu diingat semula bahawa kita pernah memenangi dalam isu yang lebih kurang sama dahulu dalam isu perebutan pulau sipadan.

saya mengharapkan dapat membaca secara penuh penghakiman yang disampaikan. sekadar gambaran awal, saya yakin penghakiman ini mengambilkira beberapa faktor yang amat penting dalam menentukan keputusannya.

mengimbas kembali kes terdahulu, ICJ melihat kepada mana2 pihak yang mampu membuktikan adanya pengawalan secara aktif ke atas sesuatu kawasan itu, maka pihak berkenaan lebih berautoriti ke atasnya. dalam isu pulau sipadan, wujudnya rumah api yang diselenggara oleh negara kita, wujudnya undang2 pengawalan dan penjagaan penyu etc sudah cukup membuatkan negara kita berhak memiliki pulau tersebut. hujjah pihak lawan yang menyatakan berlakunya aktiviti2 penangkapan ikan oleh rakyatnya bukanlah satu hujah yang kukuh.

setakat masa ini, saya masih membuat tinjaun secara kasar respon masyarakat negara kita terhadap keputusan ini. adakah masyarakat negara kita cakna dengan isu ini? apakah kepentingan pulau batu puteh ini sehingga dua negara sanggup berbalah selama kurang lebih 28 tahun??

1 comments:

Ibn Salim said...

Oh, tajuk entry tuan hamba kali ni adalah lebih kurang sama dengan hamba.

hehe.