Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru!!!


tanggal 16 mei mmg satu hari yang agak bermakna buat warga pendidik di seluruh tanah air. hari inilah warga pendidik diraikan atas jasa2 yang dicurahi bagi melahirkan insan2 cemerlang di negara kita. acapkali tatkala sambutan hari guru di KISAS dahulu, sudah pasti wakil pelajar dalam ucapannya akan mengungkap kan "hari ini berdiri seorang perdana menteri, seorang doktor, arkitek, peguam, pensyarah... namun mereka ini tidak akan menjadi jika bukan kerana jasa guru" (lebih kurang la).

saya memulakan perjalanan pendidikan saya di sekolah rendah pulau sebang, sebuah sekolah kampung. alhamdulillah saya diterima masuk ke smka sultan muhammad, melaka. setelah pmr, saya memperoleh rezeki untuk belajar di kolej islam sultan alam shah dan saya berjaya menamatkan pengajian saya di kisas dengan mengambil spm dan stpm. kini, saya menuntut di bumi uiam.

semasa di kisas dahulu, pernah dalam persembahan hari guru, kami menyampaikan sebuah nasyid. lagu tu lebih kurang begini:

guruku.. kau penyuluh hidupku
menerangi alam ini..
kau ku angapkan sebagai ibu bapaku..

wahai guruku... kau ibarat sebatang lilin..
menerangi alam kegelapan..
kau sanggup membakari dirimu wahai guruku...
kau insan yang mulia, mendidik dan membimbing daku..
kaulah insan ku sanjungi..

pada kesempatan ini, saya mengucapkan jutaan penghargaan buat guru2 saya sejak di bangku sekolah rendah sehingga ke alam universiti. terlalu besar pengorbanan yang dilakukan dan terlalu ramai guru yang ingin saya sebut. doakan anak muridmu terus berjaya dunia dan akhirat. moga2 segala jasa dan bakti guru2 memberi saham yang besar kepada kalian.

2 comments:

Anonymous said...

salam perkenalan dari saya,Tuah Lazzaro

www.tuahlazzaroblog.blogsopt.com

muhammad zukhairi said...

asalam perkenalam kembali:)