Thursday, May 15, 2008

Sempena 60 tahun NAKBAH Palestin


Istilah Nakbah ini sememangnya asing bagi sebilangan besar masyarakat Malaysia kecuali bagi mereka yang bernar2 prihatin terhadap apa yang menimpa saudara seIslam kita di bumi Palestin. Nakbah bermaksud bencana besar. Maka, Nakbah Palestin merujuk kepada pembentukan negara haram Israel yang diisytiharkan secara rasmi pada 15 Mei 1948.

Mungkin ada yang akan bertanya kenapa 'haram' negara tersebut. buat tatapan ringkas golongan muda, negara Israel ini terbentuk selepas berlakunya penjajahan haram oleh rejim Zionis ke atas tanah penduduk Palestin. malah usaha penjajahan ini masih giat diteruskan sehingga kini.(untuk maklumat lanjut boleh layari http://msmsoton.wordpress.com/2008/04/26/60-tahun-nakbah-palestin/#comments)

kenapa pentingnya Palestin ini di mata orang Islam? perlu diingatkan bahawa jika kita mengkaji sirah, sudah pasti kita akan temui pelbgai peristiwa bersejarah yang amat berkait rapat dengan ajaran mentauhidkan Allah. sebagai contohnya, di Baitulmaqdis terletaknya masjid al-Aqsa yang disebut dalam kitab suci al-Quran sebagai tempat berlakunya perjalanan agung rasulullah (Isra' dan Mi'raj) dan masjid ini merupakan qiblat pertama umat Islam. hari ini, kita dapat melihat keadaan tanah suci ini yang secara berterusan dinodai oleh rejim Zionis dengan kekejaman demi kekejaman.

di bumi Palestin inilah sudah ramai para pejuang Islam syahid. ada yang dibunuh dengan peluru senapang2. tidak kurang juga ada yang dibunuh dengan peluru berpandu yang ditembak daripada helikopter apache. siapa tidak kenal dengan sheikh ahmad yasin. seorang pejuang di atas kerusi roda. beliau lumpuh!! namun perjungan tetap diteruskan. alangkah baculnya rejim Zionis yang menghancurkan tubuh pejuang ini dengan menembaknya dengan peluru berpandu daripada helikopter sejurus ketika beliau keluar daripada masjid setelah selesai menunaikan solat subuh. kuasa Allah, walaupun jasadnya hancur luluh, namun Allah memelihara mukanya.

sirah juga membuktikan bahawa tempat ini menjadi rebutan. satu lagi nama yang tersohor iaitu salahuddin al-ayubi. beliau bukanlah dari golongan bangsa arab. namun beliau menguatkan keazaman beliau menerajui tentera muslimin menentang dan membebaskan bumi ini daripada tentera salib. jelaslah bagi beliau, isu ini bukan isu bangsa, tetapi isu umat Islam seluruhnya. beliau bersama tentera2 Islam berjuang bermati-matian membebaskan bumi ini.

hakikat yang berlaku pada hari ini amatlah mendukacitakan. isu Palestin ini seolah-olah dipandang sebagai isu dan masalah rakyat palestin semata-mata. alangkah sedihnya keadaan umat Islam sekarang, dengan nikmat kekayaan yang diberikan, dengan kemodenan persenjataan namun kita masih gagal membantu membebaskan bumi tersebut daripada cengkaman rejim zionis. negara-negara arab yang begitu kaya dengan hasil minyak seolah-olah mati akal bila berhadapan dengan isu ini. pemimpin-pemimpin mereka leka dibuai kekayaan yang ada. malah mereka terlalu menja kepentingan mereka sendiri daripada memikirkan secara serius apa yang berlaku di bumi Palestin. pernah seorang pemimpin negara arab ini membelanjakan berjuta-juta ringgit membeli sebuah pesawat air bus semata-mata untuk kegunaan peribadi. pesawat ini dikatakan mempunyai keluasan 2 padang tenis dengan dilengkapi pelbagai kemudahan seumpama istana di udara.

alangkah sedihnya kita apabila kita begitu lunak dengan rejim Zionis. dalam pembelajaran saya dalam subjek Public International Law, terdapat beberapa tindakan yang boleh diambil untuk menyatakan tidak setuju kita terhadap sesuatu negara. hal ini termasuklah memutuskan hubungan diplomatik, mengadakan sekatan ekonomi dsb. walaupun secara lunaknya kita akan mengatakan buat apa menghukum mereka satu negara, namun inilah tujuannya supaya berlaku desakan demi desakan baik dari luar nehara mereka sehinggalah rakyat mereka sendiri mendesak kepemimpinan negara mereka merubah polisi. namun, dengan hampa, pemimpin-pemimpin negara2 yang majoriti penduduknya Islam masih bersikap lunak dengan mereka.

selaku golongan muda, biar apa yang berlaku di peringkat kepemimpinan sesebuah negara, usha di peringkat kita perlu diteruskan. sesi penghebahan dan kefaham perlu dilakukan bagi mewujudkan sense of belonging umat Islam terhadap bumi Palestin. segala jenis bantuan yang mampu dihulurkan, kita hulurkan baik berupa wang, tenaga mahupun akal fikiran. ayuh, penderitaan mereka adalah penderitaan kita. don't just feel sympathy. pls feel emphathy. kita letakkan diri kita dalam kasut mereka!!

0 comments: