Wednesday, December 31, 2008

Palestin : Isu ummah






Israeli warplanes destroyed Hamas targets for a fourth day, including five ministerial buildings and a structure belonging to the Islamic University in Gaza City. Medical officials put Palestinian casualties since the aerial onslaught began on Saturday at 384 dead and more than 800 wounded.

sudah 4 hari pencerobohan israel ke atas bumi palestin dilakukan. perkara ini bukanlah satu perkara baru dalam hidup saudara-saudara kita di sana. saban hari mereka bergelumuang dengan bahaya, menanti bila pula masa mereka menemui ilahi.. anak-anak kecil di sana mungkin tidak berpeluang untuk merasai permainan PS3, PSP, lego dan sebagainya. menurut rakan saya dari palestin, sejak kecil lagi mereka sudah biasa dengan kelongsong-kelongsong peluru, sudah disemai semangat berjuang, sudah mempunyai rasa tanggungjawab dsb.

Saya mengajak diri dan rakan-rakan untuk merenung sebentar. Seandainya dalam diri kelihatan tiada *syuur* (baca: syu-3ur) iaitu berperasaan biasa sahaja terhadap penyembelihan yang terjadi, sekurang-kurangnya biarlah*istisy3ar*( membangkitkan perasaan). Janganlah sampai hati menjadi mati serta buta terhadap rahmah dan hidayah.

Penderitaan umat Islam setiap hari sebelum ini memang boleh menyebabkan sebahagian jiwa merasa peristiwa seperti ini adalah peristiwa biasa. Namun, tidak salah untuk kita menambah perasaan duka apabila bertambahnya peristiwa derita. Setiap duka yang bertambah itu adalah amalan seperti solat sunat yang dilakukan setiap hari. Apatah lagi peristiwa Gaza ini yang menjuraikan air mata setiap insan yang sejahtera jiwa.


Kerja Kita

"Barangsiapa dari kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Andai tiada keupayaan, maka lakukan dengan lisannya. Andai tiada juga keupayaan,maka lakukan ia dengan hatinya. Dan demikian itu adalah selemah-lemahiman" " Muttafaq 'alayh

seandainya hari ini kita masih berasa senang dengan kehidupan kita sedangkan saudara seagama kita sengsara, renung-renungkanlah kembali diri kita. berapa kerat sangat rakyat negara ini merasain penderitaan mereka?? tatkala semua sibuk melakukan persediaan menyambut tahun baru malam ini, berapa ramai yang mampu menghadirkan sifat empati atau paling kurang pun simpati terhadap saudara-saudara kita????

di kebanyakan masjid di tanah arab sudah mula membaca qunut nazilah di setiap solat. kita??? bukanlah sukar untuk melaksanakannya.. malah kiriman doa untuk mereka pun kita tak terbuat.. jika kita di posisi mereka, sudah pasti kita juga mengharapkan sekurang-kurangnya iringan doa..

satu pandangan bernas oleh ustaz hasrizal yang mencadangkan agar kita melakukan usaha kesedaran secara besar-besaran dengan gaya yang betul. target group kita bukan hanya sekadar rakyat dan penganut islam, malah kesedaran ini mesti disemai kepada rakyat amerika sendiri kerana merekalah yang menyumbang dana yang besar kepada amerika melalui bayaran cukai dsb. dana inilah (USD10 juta) digunakan bagi membantu usaha zionis menyerah saudara-saudara kita.

pelbagai cara boleh dilakukan. perkara-perkara berbentuk menyatakan bantahan dan meningkatkan kemarahan juga relevan. tetapi itu sahaja tidak mencukupi. perlu juga 'SERANGAN2' berbentuk kesedaran dan penulisan ilmiah agar ianya seimbang. ada juga rakyat amerika yang bersifat empati, tetapi mereka mungkin akan jadi takut kepada islam jika kita hanya menunjukkan kemarahan dan memukul rata kepada semuanya. di sinilah kebijaksanaan dalam menyusun strategi diperlukan.

1 comments:

Unknown said...

SALAM BANG,,, LAME X MNULIS. ARTIKEL BARU=>